زبان "بین المللی" یا "بیگانه" ؟
ساعت ٤:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٤/٢٧  

جالب تر از اینکه گفته می شود زبان دوم دنیای جدیدی به روی انسان باز می کند  اخیرا جایی خواندم  که تاثیراتی نیز بر اعتماد بنفس و حتی طول عمر انسان می گذارد !  گذشته از آثار عمومی  دانستن زبانهای دوم و سوم و ... ,  یادگیری زبان انگلیسی  بعنوان زبان  بین المللی فواید و کاربردهای زیادی  دارد که از مهمترین آنها می توان بهره برداری و همگامی با پیشرفت  دانش, علوم و فنون روز  - و کاربرد آن در دانشگاهها , تولید و  صنعت , گردشگری ,  حوزه گسترده اینترنت , کتب و متون تخصصی  و ... دانست . مهمتر اینکه در جامعه امروزی  تقریبا  سیستم فردی و  اجتماعی بسته نداریم , خواه این سیستم  یک خانواده باشد , خواه یک مملکت .  باتوجه به این اصل  و وجود تبادلات همه جانبه  و گسترده  در یک کشور خصوصا در سطح بین المللی ,  می توان فراگیری زبانهای خارجی بویـزه  زبان انگلیسی  را یکی از ضرورتهای ملی برای  امر توسعه برشمرد.

تا شاید : تحولی در دانشگاهها و سایر مراکز علمی  و تحقیقاتی حاصل شود و امکان بهره گیری از پیشرفت روز دنیای توسعه یافته فراهم تر گردد , متون آموزشی و تخصصی ما از قدمت  بعضا چند ده سالگی  خارج شود ,  خانواده ها و خصوصا فرزندانمان امکان استفاده مفید از مزایای اینترنت را بیابند , به تحقق دولت الکترونیک و شهرهای الکترونیکی کمک شود , سفرهای خارجی گسترش یابد و بعضا بخاطر ندانستن زبان  - علیرغم  وجود سایر شرایط - فرصت ها  ازجمله معرفی فکر و فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی  از بین نرود و برای بسیاری از دنیا  ناشناخته نباشیم  , فرصتهای اقتصادی و سرمایه گذاری و خصوصا گردشگری بهتر معرفی شود , اگر توریستی خارجی در خیابانهای شهرمان  دیده شد اولا با تعجب نگاه نکنند و ثانیا کسی باشد پاسخ سئوالش را بدهد , ثبت نام امتحان تافل و موارد مشابه قطره چکانی نباشد و در عرض یک ساعت ظرفیت ثبت نام پر نشود !!  و صدها  فایده دیگر که بر کسی پوشیده نیست. 

خلاصه اینکه زبان بین المللی خیلی هم بیگانه نباشد یا بعبارت دیگر ما هم خیلی با آن بیگانه نباشیم .

 اما متاسفانه باندازه کافی در این زمینه کار و فرهنگ سازی نشده و حتی  جدی هم گرفته نمی شود . و از همین حیث ضررهای ملی زیادی را  متحمل می شویم.

* چندی پیش در جمع فامیلی دعوت بودیم که  یکی از شبکه ها  مصاحبه وزیر امور خارجه- جناب دکتر متکی - را نشان   می داد که به زبان انگلیسی صحبت میکرد ,  با  اینکه سطح  طرف " وزیر"  بود  اونهم  وزیر " امور خارجه"   باز هم  برای جمع و قطعا بسیاری دیگر  جالب توجه (بهتر بگوییم عجیب ) بوده است .

*نمونه دیگر که  چندی پیش در سفر به لاهیجان برخوردم ; با تله کابین به بام سبز لاهیجان رفته بودیم  در محوطه وسائل بازی پارکی  دو دختر خانم به زبان انگلیسی  با هم صحبت می کردند , ضمن اینکه برای من هم جالب بود و خانم بنده هم به بهانه تاب دادن بچه ها مکث کرده بود تا  بیشتر مکالمه خوب و روان آنها  را گوش کند !  می دیدم که موضوع برای اغلب حاضرین در محوطه هم جالب توجه و امری غریب  بود.

منظور این بود  عرض کنم  در عین حالیکه حفظ و گسترش زبان فارسی از جهاتی ضرورتی ملی و امری مهم  بشمار می آید و قابل دفاع نیز هست , متناسبا تقویت فرهنگ فراگیری زبانهای بیگانه !  بخصوص زبان بین المللی- انگلیسی - نیز می تواند در راستای کمک به  توسعه ملی و گسترش حوزه نفوذ بین المللی  تاثیرگذار و مهم تلقی گردد. بدیهی ست گسترش حوزه نفوذ بین المللی  حرکات و اقدامات متناسب با آن را می طلبد نه بعضا تاکیدات بیش از حدی که بیشتر بهره و مصرف داخلی دارد.

* استاد اندیشمند دنیا دیده ای در جلسه ای رسمی  صحبتهای خوبی میکرد از جمله در باب تغییر نام خلیج فارس ; می گفت یکی از ملاکهای تعیین یا تغییر نام , استناد به اینترنت و یافته های نام مورد نظر در اینترنت است  و یکی از دلایلی که همزمان با شیطنت دشمنان در تغییر  نام خلیج فارس در نقشه های بین المللی  , فراخوان ثبت   *نام خلیج فارس* در اینترنت صورت گرفته بود این بود که در یافته های  موتورهای جستجو  نام  "خلیج عرب"  بیش از " خلیج فارس"  نشان داده می شد که حتی به چند برابر هم می رسید.

بدیهیست برای حل این مشکل برگزاری زنگ خلیج فارس در مدارس کشور  خیلی مفید و قرین به مقصود نبوده  و فعالیتهای برون گرایی و  انتشار و تبلیغ بین المللی - که سهل ترین آن اینترنت میباشد- مثمر ثمرتر خواهد بود. صد البته در این قبیل موارد نقش مثبت دانستن زبان غیر قابل انکار میباشد.           

  اگر کمی بیشتر به برخی از تصمیمات و اقداماتمان دقت کنیم  به مصادیق مشابهی می رسیم که شرح حال موضوع می باشد.

 البته الحمدا... طی سالیان اخیر از نظر اجتماعی و توجه خانواده ها به امر فراگیری زبان انگلیسی شاهد پیشرفت قابل ملاحظه هستیم که امیدواریم  با افزایش کیفیت کار مراکز آموزش زبان  و از طرفی هم جدی گرفتن موضوع  از سوی  متولیان امر اعم دانشگاهها و مراکز علمی آموزشی  و سازمانهای مرتبط و متولی  وبخصوص  تذکر حساسیت موضوع از سوی وزارت امور خارجه  -با توجه به اشراف به موضوع-  شاهد تحولی اساسی در این امر باشیم .